Drop pakkekurserne

– Lad de ledige sammensætte kurser efter behov og gør uddannelsescentrene til kraftcentre for den ny teknologi, lyder opfordringen fra Erik Olesen, kasserer i Dansk Metal Horsens

– Vi har eksempler på, at det kan tage 29 uger at få alle moduler i et kursusforløb på seks uger. Det

hjælper ikke folk i job – tværtimod bliver de fastholdt i ledighed. Eller vi risikerer, at de forsvinder ud i ufaglærte job, inden de er færdige, siger Erik Olesen.

Han bakker op om Dansk Metals A-kasseleder, Torben Poulsen, som opfordrer til, at der mere fleksible muligheder for valg af kurser, når det gælder lediges ret til job-rettet uddannelse inden for mangelområder.

Ledige har mulighed for at vælge seks uger uddannelse ud fra en såkaldt positiv-liste, hvor det forventes, at der er brug for arbejdskraft.

Men positiv-listen består af forhåndspakkede kursusforløb, der indeholder en række enkeltkurser.

– Hvis man f.eks. skal have et CNC-bearbejdningskursus, så skal man tage hele pakken fra bunden. Og det uanset, at man allerede kan det man skal lærer fra sin erhvervserfaring i de første fire uger til bevidstløshed. Undtaget er hvis man har kursusbeviser på kurser i pakken, det er spild af penge. Og det risikerer at fastholde folk i ledighed i stedet for at give dem arbejde, siger Erik Olesen.

Udover at de ledige kommer til at bruge tid på at ”lære”, det de allerede kan, så kommer de også til at spilde meget tid.

– De moduler der indgår i kursusforløbene på positiv-listen udbydes ikke som et samlet forløb på de enkelte uddannelsessteder. Der er huller og de skal tage på måske tre eller fire forskellige AMU-skoler i regionen. Samtidig skal folk søge arbejde, men problemet er, at de ikke har kompetencerne endnu, og der kan gå måneder inden det helt nødvendige kursus bliver udbudt, siger Erik Olesen.

Brug for skolereform

– Der er brug for en skolereform, hvor man samler kompetencen. Der er brug for teknologiske kraft- og videnscentre, hvor man kan samle de højteknologiske uddannelser. Og hvor vores medlemmer kan få den efteruddannelse, der er brug for. Men det kræver større bevillinger, til de skoler, der er klar til at tage opgaven på sig, siger Erik Olesen.

– I stedet for færdigpakkede kurser, er der brug for et mere fleksibelt system, hvor man kan tage de kurser, der er behov for. De ledige skal sammen med skolerne kunne sammensætte et seks ugers forløb, som er skræddersyet til den enkeltes behov. Til gengæld kan den ledige så komme ud på den anden side, med lige nøjagtig de kvalifikationer som er nødvendige og efterspurgte, siger han. (brink)