Autobosser presser lønnen på nyudlærte

Mens arbejdsgiverne jamrer over manglen på mekanikere holder de intern konkurrence i at presse nyudlærtes løn i bund, mener faglige sekretær i Dansk Metal Horsens, Benny Sørensen

For nylig henvendte en nyudlært mekaniker sig i Metal Horsens, han havde netop fået svendebrev og studentereksamen i et hug, den såkaldte EUX-uddannelse. Den uddannelse tager fem et halvt år.

– Han havde tocifrede karakterer og er en dygtig mekaniker, men da han skulle aftale løn med sin mester, nu hvor han var svend, så kunne det kun blive til mindstelønnen på 135 kr. i timen. Det er mindre end hans ufaglærte kammerater kan tjene i Bilka, siger Benny Sørensen, faglig sekretær i Metal Horsens.

– Så det er måske ikke så mærkeligt, hvis autobranchen har svært ved at tiltrække unge til faget. Måske skulle arbejdsgiverne overveje, hvad deres ansvar er, når de nu står og mangler mekanikere. I stedet for at jamre, og råbe op om behovet for udenlandske mekanikere, så kunne de overveje de vilkår de byder de unge i branchen. Man kunne få den mistanke, at de store autohuse har en konkurrence kørende om, hvem der kan tilbyde de nyudlærte de laveste lønninger, siger Benny Sørensen.

– For hvis det bare var et enkeltstående tilfælde, men det er et mønster vi ser. De unge med et friskt svendebrev får tilbudt timelønninger mellem 135 og 145 kr. i timen, men der er ingen mekanikere der arbejder for det, timelønnen er nærmere de 200 kr. Og så har værkstederne jo i øvrigt ingen problemer med at udskrive regninger på 800 kr. for en mekanikertime, siger han.

Problemerne opstår ikke først, når de står med svendebrevet i hånden.

– Det starter allerede på skolen, der er ingen arbejdsgivere, som tilbyder lærlingene på grundforløb 2 en kontrakt, selvom der er mulighed for det. Nej de venter, og så er det normale efterhånden at de bliver tilbudt en et-årig kontrakt. Så i praksis er de på permanent prøve i en stor del af læretiden, siger Benny Sørensen.

– Men det er ikke bare en permanent prøvetid, der er ingen lærlinge, som får andet end overenskomstens mindsteløn. Selvom overenskomsten siger, at arbejdsgiveren skal vurdere efter lærlingens kvalifikationer, men det rækker åbenbart aldrig til mere end mindstelønnen.  Så måske er det ikke så underligt, hvis de unge tænker: Hvorfor vælge en uddannelse, hvor arbejdsgiveren altid springer over, hvor gærdet er lavest, siger han.

– Hvis problemerne med at sikre kvalificeret arbejdskraft i autobranchen skal løses, så er det på høje tid, at arbejdsgiverne begynder at tage ansvar og vise respekt for deres lærlinge og de nyudlærte. Jeg tror det er nødvendigt, hvis de vil gøre sig forhåbninger om at tiltrække unge til branchen, siger Benny Sørensen. (brink)

DEL